Pak net als Ireen je rust

In de Sotsji-weken zag ik een interview met Yvonne van Gennip en Jan Ypkema over de begindagen van de nederlandse sprint en hoe wij sprinters zijn geworden.

De jaren 80. Wat sprinten betreft stelt Nederland helemaal niks voor. Yvonne en Jan, hoofdschuddend lachend: “We hadden geen idee! We trainden nog drie maal per dag! En ineens ontdekten we: goh, ik heb gisteren niet getraind en vandaag schaats ik een stuk harder!
####
Wielrenner Joop Zoetemelk zei ooit: “de Tour de France win je in bed”. Sporters bereiken duizelingwekkende resultaten omdat ze rust inbouwen. Ze wisselen inspanning af met rustmomenten. En die combinatie doet het hem.

Tijdens de Olympische dagen hoorde je sporters regelmatig zeggen: “ik pak mijn rust”. Ze zegeen dit, licht nahijgend nadat ze getraind hebben tegen een journalist, vooruitkijkend op de grote wedstrijd. De manier waarop ze dit zeggen is overtuigd, bijna gretig. Het klinkt actief; als ware het een trainingsrondje. Ze beseffen tot in hun botten dat rust essentieel is voor hun prestaties. Ze investeren in goud door hun rust te pakken.

Voor professionals is het niet anders. Als je als professional resultaat (misschien duizelingwekkend, maar misschien goed resultaat of gewoon resultaat) wilt bereiken, is het essentieel dat je inspanning afwisselt met rust.

Misschien denk je nu: jawel Yvonne. Dat had je ooit al eens gezegd. Natuurlijk, je hebt gelijk. En hol je vervolgens vrolijk  door. Want als je gewend bent om door te werken zonder rustmomenten in te bouwen, dan verander je dat niet op een achternamiddag. Doorwerken zonder rust te nemen is een gewoonte, die verankerd zit in je lichaam en in je hersenen.

Wellicht wil je je laten inspireren door de Olympiërs die je zag deze weken.
Mocht het je aanspreken, pas deze weken 1 van de volgende tips toe:

  1. Laat jouw besef dat rust essentieel is een tikje groeien. Laat het iets meer indalen tot in je botten. Hoe kun je dat doen? Misschien door de zin: “de Tour de France win je in bed” op je screensaver te zetten. Een oranje of zwart/geel/rode schaatsmuts opzetten als je koffie gaat drinken. Je elke ochtend voor te stellen hoe helder je vanmiddag om 15 uur zult zijn als je rustmomenten heb ingeruimd. Tegen jezelf te zeggen: “ik investeer in goud”. Wees creatief en vind jouw nuttigste manier!
  2. Zeg op een werkdag regelmatig tegen jezelf: “ik pak mijn rust”.  Zeg het gretig en overtuigd. Zie Ireen, Lotte, Sjinkie, Bart, Sven, Margo of Jorien voor je. Je kunt het op hun typische manier zeggen: als in een interview, licht nahijgend na het harde trainen, vooruitkijkend op de wedstrijd, met het typische accent van jouw favoriet. En dan pak je gretig je rust, als ware het een trainingsrondje.
  3. Bouw de zin losjes in gesprekken in. Als je het bijvoorbeeld over geboekte resultaten hebt met een collega (“Ok, maar we hebben dan ook goed onze rust gepakt”).
  4. Kijk naar de rustmomenten die je al neemt. Wees bijzonder nieuwsgierig naar wanneer het je al lukt om een rustmoment in te bouwen. Wat maakt dat het al gebeurt? Wat helpt daarbij? Bij jezelf, of in je omgeving? Wat kun je daarvan leren om het misschien een keer vaker te doen? Houd een week een dagboek bij.

Ik hoor graag je ervaringen, laat me weten hoe het jou lukt om je rust te pakken, 

Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl 

 

Bijzonder hartelijke groet,

 

Yvonne van Iersel yvonnetraintMINDFULNESS

P.s. Wil je structureel in je werkstijl rustmomenten inbouwen? Wees van harte welkom bij ’Nieuwe Werkgewoontes! 100+dagen aandacht.’

Call Now Button