Behandel je collega’s als gast

Als je een jaar of vijf terugkijkt: wat waren voor jou leuke collega’s waarmee je graag samenwerkte? Mensen die voor jou het werk tot een klein of groot feest maakten? Misschien krijg je de kantinemedewerkster voor ogen, die altijd hartelijk was. Of je leidinggevende die je echt tot steun was in een complex project. Een collega waarmee je hartelijk kon lachen.

 

De kans is groot dat deze hartverwarmende contacten zijn verdwenen. Collega’s vertrekken: naar een nieuw project, een andere baan, of ze gaan ergens anders wonen. Misschien heb je één of twee vrienden overgehouden aan vroegere werkrelaties. Maar de rest is uit je leven verdwenen.

 

Werkrelaties zijn vluchtig en veranderlijk. Dat kan je wat moedeloos maken. Maar het kan je ook aanzetten om collega’s als gasten te zien en hen ook zo te behandelen.

 

Een gast behandel je met aandacht. Het feit dat er beperkte tijd is die voor jullie samen beschikbaar is, doet je beseffen dat dit kostbare tijd is. Dat maakt dat je aandacht hebt, gastvrij bent, zorg besteed aan eten en drinken, luisteren en praten.

 

Als je echt gastvrij bent behandel je gasten gelijk. Je bent niet gastvrijer naar de één of naar de ander: iedere gast is welkom. Of je gasten nu vreemden of vrienden zijn, mopperaars of vrolijke gangmakers, je deelt dezelfde wijn met iedereen. Je stelt je gastvrij op en laat merken dat het moment van ontmoeting bijzonder is en de moeite waard.

 

Als je iedereen als gast behandelt, zorg je voor ademruimte. Je geeft anderen zonder uitzondering de gelegenheid te zijn wie ze zijn. Niet vanuit een ondergeschikte positie, maar vanuit zelfvertrouwen, als nieuwsgierige, behulpzame en geïnteresseerde gastheer of gastvrouw.

 

Misschien kun je vanuit het besef van tijdelijke en veranderlijke werkrelaties ook je collega’s als gast beschouwen. Simpelweg door vriendelijk te zijn. Beschikbaar als nodig. Je best te doen in de relatie. Open te zijn, je heldere verstand beschikbaar te stellen. Attent te zijn, of je nu de CEO ontmoet of de receptioniste. Iemand waarmee je intensief samenwerkt, of éénmalig. Iemand waarmee je kunt lezen en schrijven, of iemand die je lastig vindt in de omgang. Te beseffen dat je samen een beperkte tijd hebt, die je goed wilt gebruiken. Beseffen dat je veel leert van deze werkrelaties, hoe ze er ook uitzien.

 

Dus mocht het je aanspreken: behandel je collega’s deze weken als gast. Ik hoor graag je ervaringen,
Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl

 

Bijzonder hartelijke groet,

 

Yvonne van Iersel

yvonnetraintMINDFULNESS

 

Call Now Button