Veel van mijn deelnemers liggen wakker in de nacht. Ze piekeren, overdenken situaties die hebben plaatsgevonden. Ze maken lijstjes over wat ze nog allemaal willen doen. Soms maken ze zich zorgen over een conflict, de reorganisatie, hun baan, of de opvoeding van hun kind.
Ze denken. ####

Het is vervelend als je een keer slecht slaapt. Maar als dat regelmatig of structureel gebeurt, dan kost het je teveel energie. Je raakt uitgeput. 

In een Mindfulnesstraining leer je hoe je een gedachte kunt waarnemen als een gedachte, zonder de inhoud van die gedachte te volgen. Je oefent om gedachten waar te nemen voor wat ze zijn: producten van jouw rijke geest. Gedachten waarnemen en herkennen als: ’denken’, helpt je om er niet helemaal door in beslag te worden genomen. Als je regelmatig aandachtoefeningen doet krijgt de piekermodus je minder in de tang.

Ben jij teveel wakker ’s nachts? Experimenteer de komende weken met de volgende  praktische tips om getob in bed te doorbreken:

1. De bodyscan is een aandachtoefening, waarin je gewaarzijn, aandacht, mildheid, en focus ontwikkelt. Veel van mijn deelnemers gebruiken de bodyscan ook om in te slapen. Overdag doen ze hem om helderheid te oefenen, ’s nachts gebruiken ze hem om in te slapen.

Als M-zine lezer heb je een tien minuten bodyscan van me gekregen toen je je aanmeldde voor dit Mzine, dus gebruik hem! Kwijt? Hierbij de link naar de oefening.

2. Of doe de 54321 oefening:

Vijf
Stel je vijf voorwerpen in de slaapkamer voor. Of beeld je vijf onderwerpen in in een rustig, aangenaam oord.
Stelt jezelf, met gesloten ogen, 5 voorwerpen in de kamer voor (1. op de stoel liggen mijn kleren 2. op het nachtkastje ligt het boek:…, 3. onder het bed staat de weegschaal); Of verplaats jezelf naar een rustig, aangenaam oord en beeld je daar verschillende voorwerpen in..

Benoem vijf geluiden in de kamer (als je alleen je ademhaling hoort of de wekker, kun je af en toe iets simpels doen om geluid te veroorzaken: je hoofd of je been bewegen bijvoorbeeld). Je kun ook het in- en uitademen tellen.
Noem vijf dingen die je in je lichaam voelt (ik voel kriebel van haar op mijn wang, dekbed dat op mijn benen rust jeuk achter mijn oor, etc.)
Neem de tijd om elk visueel voorwerp, geluid, of gevoel in je lichaam rustig waar te nemen.

Vier
Stel jezelf vier voorwerpen voor in de slaapkamer. Of beeld jezelf vijf onderwerpen in in een rustig aangenaam oord.Het mogen vier voorwerpen van de vijf zijn, of andere voorwerpen.
Benoem vier geluiden in de kamer. Noem vier dingen die je in je lichaam voelt.

Drie
Benoem drie dingen, geluiden en lichamelijke gewaarwordingen

Daarna twee dingen, geluiden en lichamelijke gewaarwordingen, en tenslotte één ding, geluid en lichamelijke gewaarwording.

Na één kun je weer verdergaan met vijf  als je wilt.

Ik hoor graag je ervaringen.

Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl 

Yvonne van Iersel
yvonnetraintMINDFULNESS

 

Call Now Button