23.30 uur. Je gaat naar bed. Iets later dan je wilde, maar eigenlijk toch prima op tijd. Morgen is een belangrijke dag voor jou. Je hebt een presentatie, of een belangrijke vergadering waarin jij iets voor elkaar wilt krijgen. 
1 uur. Je ligt in bed en je bent wakker.

2.00 uur. Je bent wakker, en je tobt. Je bedenkt je hoe erg het is dat jij niet uitgeslapen bent morgen. Je gaat wallen hebben. Je bent niet helder en niet scherp. En er komen flink wat kritische klanten én collega’s..

2.45 uur. Inmiddels ben je in een klein drama beland: Hoe kun je op deze manier je werk doen? Hoe kun je die verantwoordelijkheid dragen? Wat als dit vaker gebeurt? #### En wie moet voor het inkomen zorgen als jij in een burn-out terechtkomt?

3.00 uur. Je draait in kringetjes. Hoe komt het toch dat jij zo zorgelijk bent? Waar in het verleden is het misgegaan? Wie heeft hier schuld aan? Waarom gebeurt dit jou? 

In Mindfulnesskringen hebben we het wel over primair en secundair lijden.

Primair lijden is dat wat je tegenkomt bij jezelf: er is bijvoorbeeld slapeloosheid in de nacht. Je bent wakker. Of je bent moe. Misschien ben je chronisch moe. Je hebt pijn. Er is verdriet.

 

Secundair lijden is dat wat je met primaire lijden doet. Laat je het zijn, of wil je het niet? Maak je je er zorgen over? Zorgen die alle kanten op kunnen schieten? Ga je in verzet? Stapel je bovenop het lijden gedachten, angst, verdriet, boosheid?

Aan primair lijden kun je vaak niks doen. Er is simpelweg pijn. Moeheid, verdriet of wakkerte in de nacht.

Je reactie op wat je tegenkomt kun je zelf bepalen. Weet daarbij dat verzet jouw lijden vaak groter maakt.

Om het in een heuse formule te vatten: pijn x verzet = lijden.

In dit filmpje wordt het principe van primair en secundair lijden aanschouwelijk toegelicht.

Spreekt het je aan? Ga dan de komende weken aan de slag met twee tips:

1. Gooi af en toe overbodige  kussens van je schoot af.

2. Stel jezelf de vraag: is dat een probleem?

Merk je iets op bij jezelf? Kijk of je het volgende gesprekje met jezelf kunt voeren:
Is er wakkerte in de nacht (of vermoeidheid, pijn, verdriet of iets anders wat je bij jezelf tegenkomt?)
Ja.
Is dat een probleem?
Nee.

Ik hoor graag jouw ervaringen met primair en secundair lijden, En ervaringen met je experiment!
Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl

Bijzonder hartelijke groet,

Yvonne van Iersel
yvonnetraintMINDFULNESS

P.s. 1  Overigens: als je wakker ligt in bed: doe een bodyscan. Hier vind je een 20 minuten versie. Mijn deelnemers roemen het als slaapmiddel. Maar ook als je wakker blijft terwijl je hem in de nacht doet rust je er net zo goed van uit als van slapen, volgens één van mijn leraren.

P.s. 2. Als je regelmatig aandachtoefeningen zoals de bodyscan doet, wordt je vrijer van piekeren en tobben. Op 14 januari start de training Nieuwe werkgewoontes, waarin je dit leert. Welkom!

Call Now Button