Omarm in de zomerzon

Zoals ik twee weken terug schreef beleefde ik onlangs een geweldige zomerretraite. Na de Summer Retreat bleken ####veel deelnemers op allerlei manieren geïnspireerd om in hun (werk)leven iets met hun ervaring te doen.

Mijn schoonzusje was ook op de Summer Retreat. Zij stond de ganse week van 7 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts zingend, kokend en afwassend in de keuken. Samen met haar zus, de hoofdkok.

Op elke andere week van het jaar kun je haar als specialist ouderengeneeskunde in een verpleegtehuis aantreffen. Maar deze week had ze vrij genomen om te komen koken en af te wassen. En, zo bleek, zusduettelijk te zingen.

De Summer retreaters kwamen graag in de keuken (ook al was er een officieel streng keukentoegangsbeleid. Dat maakten ze niet waar, die zussen: welkome watjes waren het.)

Mijn schoonzus bleek o.a. geïnspireerd door de laatste ochtend. Wij stonden op zondagochtend gedurende enkele uren ter afscheid de groep te omarmen en uit te zwaaien.

Ooit, in mijn vroege trainersjaren, huisde er een groepsdynamische groep in de trainingszaal naast ons. Elke pauze struikelde ik in de gang over deelnemers, die elkaar, op de vloer gezeten, langdurig omhelsden. Ik herinner me dat ik er gewoon kwaad van werd.

En daar sta ik dan nu in 2014 naast mijn schoonzusje, buik aan buik aan buik aan buik eenieder omhelzend.

Mijn schoonzusje geeft sinds terugkomst dagelijks een knuffel aan iemand op haar werk. Jawel, in de hoedanigheid van heuse verpleeghuisarts. “Als eerste heb ik de receptioniste bij de kladden gepakt”, zegt ze. “De dag erna een bewoonster. Deze roemde na de omhelzing mijn echte aandacht. Gisteren was de kwaliteitsmedewerkster aan de beurt. Let wel: het vraagt afstemming en onderzoek!” Ik ben het met haar eens: het vraagt afstemming en onderzoek. En aandacht.

Ooit schreef ik een kleine handleiding voor omarmen met aandacht: hoe kun je Mindful omarmen? Hier komt ie:

  1. Vraag toestemming. Letterlijk: “Wil je een omarming/knuffel?” Of nonverbaal. Luister naar het antwoord :-).
  2. Overschreeuw jezelf niet in je knuffel. Als je je wat verlegen voelt, voel je verlegen. Als je giebelig bent, voel je giebels.
  3. Benader de ander zachtjes, zet je voelsprieten uit.
  4. Omarm. Als het prettig voelt: voel ook je buiken tegen elkaar. En anders houd je meer afstand.
  5. Voel je eigen lichaam en voel je adem. Voel de adem en het lichaam van de ander: op welke plekken maken jullie contact?
  6. Ontspan je in de omhelzing, neem even tijd. Je hoeft nergens heen, je hoeft niks te doen. Je bent gewoon samen even aan het ontspannen, aan het zakken, aan het vakantie vieren; alsof je elkaars persoonlijke zomerzon bent waarin je je koestert.
  7. Wanneer je voelt dat het genoeg is, volg dan je impuls om je los te maken met een eerste zachte beweging. De ander voelt dit meteen, en maakt een beweging mee, zo beëindig je samen je omhelzing. Of als je voelt dat het voor de ander genoeg is, volg de ander.

Wat zal het effect zijn als mijn schoonzusje dit een jaar lang in haar verpleegtehuis doet?

Mijn uitnodiging voor deze weken: spreekt het je aan? Volg de inspiratie!

Ik hoor graag je ervaringen,  Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl

 

Bijzonder hartelijke groet,

 

Yvonne van Iersel

yvonnetraintMINDFULNESS

Call Now Button