In mindfulnesstrainingen leer je om meer verbinding te maken met je gevoelens. In oefeningen richt je je aandacht op emoties of stemmingen. Of je richt je aandacht op lichamelijke sensaties: HET gebied waarin emoties zich manifesteren. ####

Wanneer je jezelf de open vraag stelt: wat voel ik op dit moment? komt er niet meteen altijd een antwoord. Het kan makkelijker zijn om te weten wat je vindt of denkt, dan te weten wat je voelt. Misschien heb je geen idee.

Eén van mijn deelnemers werkte onlangs gedurende een langere periode met een supersimpel emotielijstje. Het hielp haar om in de dagelijkse beslommeringen regelmatig op het spoor te komen, hoe het op dat moment eigenlijk emotioneel met haar was gesteld.

Ze liep op vaste momenten van de dag haar emoties na met behulp van de volgende zinnen:
“Ik ben bang, vanwege…
ik ben boos, want…
ik ben verdrietig, omdat..”
ik ben blij, want…”

Ze vertelde: “Zo merk ik dan bijvoorbeeld ineens op dat ik bang ben. Ik heb dat op het moment zelf vaak niet zo in de gaten, maar als ik bovenstaand lijstje naloop, dan blijkt ineens dat ik angstig ben of schroom heb voor een situatie. Door dat te beseffen, kan ik er ook iets mee doen. Ik blijf even bij mijn gevoel, of ik besluit om mijn adem te volgen. Ik neem een beslissing.

Zo bedankte ik onlangs vriendelijk voor het verzoek om keynote speaker te zijn op een internationale conferentie. Ik had snel in de gaten, dat ik er angstig voor was. Ik heb rustig overwogen wat mijn verschillende keuzemogelijkheden waren: In the picture staan, extra goed voorbereiden en de stress erbij nemen, of ontspannen aan de conferentie deelnemen als spreker in een breakout sessie.
Het lijstje helpt me om sneller gewaar te zijn van mijn emoties, en te kunnen kiezen wat te doen.”

Is het nuttig voor je? Gebruik het supersimpele lijstje als gevoelsbarometer om regelmatig even bij jezelf te peilen hoe je je op dit moment voelt. Neem daarbij ’ik ben blij, want…’ als laatste zin. Zoals mijn deelneemster het zei: “daar kun je lekker mee verder.”

Wil je reageren? Dat is heel welkom.

Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl 

 

Bijzonder hartelijke groet,

 

Yvonne van Iersel

yvonnetraintMINDFULNESS

Call Now Button