Gisteren bezocht ik het Check je Werkstress congres in het kader van de Week van de Werkstress. Deze week #### (onderdeel van de landelijke campagne Herken de druppel) is georganiseerd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De campagne richt zich op de aanpak van werkstress en het bevorderen van werkplezier.

Een terugkerend thema op het congres was het belang van het bespreekbaar maken van stress, het doorbreken van het taboe. Het verbaasde me, dat dit zo op de voorgrond stond. Kennelijk is het in veel organisaties nog steeds moeilijk om werkstress te signaleren en met elkaar te bespreken.

Het bedrijf Schuberg Philis was één van de winnaars van een uitgeschreven “Goede Praktijkencompetitie” : bedrijven die met succes werkstress bestrijden/voorkomen en werkplezier stimuleren. Ik zag oprichter Philip Dries slechts op afstand (samen met minister Asscher achter een enorm prijzenbord). Van een afstandje leek het een integere sympathieke man. Gelukkig las ik een interview met hem en daar werd ik gewoon blij van. Geen verhaal over programma’s, workshops, trainingen, fitnessprogramma’s of fruit op de werkvloer (misschien doen ze dat ook wel), maar ze lijken in het werkproces een fundamentele keus te maken om collega’s  ruimte en verantwoordelijkheid te geven en betrokkenheid te stimuleren. Voorwaar een mooie goede praktijk! Daarom vind je het hele interview integraal overgetikt. Ik hoop dat je er ook blij van wordt.

Een belofte van 100 procent.
IT outsourcingbedrijf Schuberg Philis zorgt dat alle collega’s volledig ruimte en verantwoordelijkheid hebben om klanten voor 100 procent tevreden te stellen. Dit heeft een positieve weerslag op hun medewerkers.

Schuberg Philis ontwikkelt, realiseert en beheert bedrijfskritische IT systemen van bijvoorbeeld banken. Klanten van het bedrijf zijn onder meer internetbanken en energiebedrijven. Uitval van hun IT systeem kan desastreuze gevolgen hebben. Het bedrijf belooft daarom 100 procent kwaliteit en beschikbaarheid van het systeem. Dit legt een enorme verantwoordelijkheid bij de circa 200 medewerkers.

Maximale vrijheid.
Toch gaat het al meer dan tien jaar goed. Ondanks periodes van strakke deadlines is het ongewenste verloop minder dan 1 procent en bedraagt het ziekteverzuim circa 0,89 procent.
“Bij Schuberg Philis worden werknemers in staat gesteld om de belofte die je als team aan een klant doet waar te kunnen maken”, legt oprichter Philip Dries uit. “Een team krijgt volledige autonomie en regelruimte. Er zijn bij Schuberg Philis geen statische functiebeschrijvingen. Collega’s geven zelf hun eigen grenzen aan. Ze beslissen – in teamverband – wanneer ze er keihard tegenaan gaan en wanneer ze wat gas terugnemen.”

En er is een hoge betrokkenheid, bij elkaar en bij het werk. “Wanneer het niet goed gaat, zoeken we naar de onderliggende oorzaak”, zegt Dries. “Of die nu lichamelijk is of psychisch. Het kan zijn dat het thuis even niet lekker loopt, je partner is ziek of er ligt een zorgtaak. Dan kun je daar tijd voor vrij maken. En dat geldt ook voor leuke dingen. Als je dochtertje moet afzwemmen bijvoorbeeld. Of heel simpel: als je moe bent na een intensieve klus, als je ’bijtanktijd’ nodig hebt.”

Eerlijk
Beloftes nakomen als individu en als team heeft als voorwaarde dat je jezelf  ’laat zien’ in goede en mindere tijden”, vervolgt Dries. “je kunt slechts 100 procent succesvol zijn, als je eerlijk bent over je fouten en bereid bent van die fouten te leren.” Die eerlijkheid geldt ook als het gaat om persoonlijke problemen. “Je kunt van tevoren niet bepalen wat er op je pad komt.” Teams spreken dus dagelijks met elkaar, onder andere over dergelijke ’storingen’ van buitenaf. Zo kan direct actie worden ondernomen. En die actie hoeft niet altijd groot te zijn. “Soms is luisteren en erkenning van wat er speelt bij een collega genoeg.”

Dat klinkt super. Maar collega’s die niet kunnen werken, door bijvoorbeeld vakantie of ziekte, moeten vervangen worden, en dat kost geld. “Dat klopt,” erkent Dries. “Maar de opdracht die we van onze klanten krijgen, voeren we altijd naar tevredenheid uit. De einddoelen halen we.” Het gaat daarnaast slechts in enkele gevallen om langdurige afwezigheid.

Schuberg Philis heeft een laag ziekteverzuim. Dries wijst op onderzoek van de Harvard Business School, waaruit blijkt dat het juist bovengenoemde kernwaarden zijn – volledige ruimte, verantwoordelijkheid en betrokkenheid – die de bedrijfscultuur van Schuberg Philis uniek maken. Onze klanten weten dat de gezondheid van onze werknemers voorop staat. Onze filosofie draagt dus wezenlijk bij aan de jarenlange hoge klanttevredenheidsscore.”

Word je er ook blij van? Of juist niet? Ik hoor het graag!
Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl 

Call Now Button