Dit weekend las ik het boek “The Power of full Engagement”. De schrijvers van dit boek pleiten voor een goed beheer van je energie in plaats van een goede besteding van je tijd. Energie is de cruciale factor voor jouw productiviteit.

Hun recept voor productiviteit? Wissel inspanning en stress af met herstelmomenten. Alleen als je inspanning echt afwisselt met rustmomenten kun je optimaal presteren. Werkers zijn niet anders dan sporters: ook zij kunnen overtraind raken, wat het resultaat schaadt. De schrijvers noemen talloze voorbeelden van professionals die denken dat zij de uitzondering op de regel zijn. Ze gaan altijd door met inspanning leveren en betalen op den duur de prijs in de vorm van energieverlies, burn-out, ongeconcentreerdheid, ongeduld en cynisme, slechte relaties en slechte prestaties. Om maar een paar dingen te noemen :-).

Rustmomenten in je werk inbouwen kan echt moeilijk zijn. Als je de gewoonte hebt om maar door te gaan verander je dat niet zomaar. Daarom geef ik je de meest simpele tip om een herstelmoment in te bouwen:

volg tussen twee handelingen met aandacht drie in- en uitademingen. 

Niet meer, niet minder. Simpel, niet?

Misschien denk je: ‘Ja oké Yvonne, is dat het? Heb je ook nog andere manieren?’
Het antwoord is: ‘Jawel, honderden. En als je het vraagt, ben ik geneigd om je meteen een paar andere manieren te vertellen, leuke manieren, ludieke manieren. Maar dat ga ik niet doen. Want deze tip is simpel, nuttig, waardevol en effectief. Ik wens je toe dat je het gaat doen.

Dus: ben je iemand die de gewoonte heeft om door te gaan met werken? Niet te stoppen? Gun je jezelf geen pauzes? Volg met aandacht drie in- en uitademingen tussen twee handelingen in.

En nu het moeilijkste: hoe zorg je ervoor dat je dit ook echt gaat doen? Zodat je niet over drie dagen denkt: ‘Oh ja, die adem, leuk idee was dat, beetje gewoontjes, ik had hem ook al eens gehoord, misschien eens een keer uitproberen.’ Je vertelt de tip aan je collega tijdens de lunch. En je gaat over op de orde van de dag.

Enkele toepassingstips:

  1. Neem een handeling die vaak voorkomt waarbij je dit kunt toepassen. Het lopen naar de koffie-automaat. Het opstaan vanaf je werk achter de p.c. Het binnenlopen in een gespreksruimte. Het overgaan van de telefoon.
  2. Dit maak je tot jouw moment: je volgt met open aandacht drie in- en uitademingen.
  3. Gebruik een reminder (pc, mobieltje) op vaste tijden. Dat is jouw tijd om het te doen, waar je ook bent, wat je ook doet.
  4. Doe dit minstens tot je mijn volgende M-zine ontvangt. Je gaat een nieuwe kleine gewoonte inbouwen. Besef dat dat niet eenvoudig is. Geef jezelf 14 dagen tijd om het uit te proberen.
  5. Na 14 dagen: (of eerder als je wilt) hoor ik graag je  ervaringen in een reactie op deze blog!

Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl

Blognummer: 28

 


reactie van Patricia van Zanten — 28-May-2013 12:33
—————————————————————-

Bedankt voor je hele mooie mail. Gisteren zag ik in dat opzichte heel toepasselijk/mooi en tegelijk ook heel vrolijk/positief gebracht nederlandstalig liedje over iemand die je mist. Hieronder heb ik de link voor je gezet. Wel een zakdoek bij de hand houden. http://www.debestesingersongwriter.nl/media/236670


reactie van jeannette Westerkamp — 28-May-2013 22:00
—————————————————————-

Beste Yvonne, Gecondoleerd met het gemis van je zus. De dood slaat een gat in de werkelijkheid en het heeft iets ongerijmds dat het leven dan gewoon door gaat. Ik verloor onlangs mijn vader. Het feit dat we er allemaal mee te maken krijgen maakt me eerder opstandig. Er klopt iets niet in deze wereld. Als je daar een ander verhaal over wilt lezen probeer ‘the shack eens, in het nederlands: ‘de uitnodiging van William Young. Je vindt meer info op het net. vrede voor jou, Jeannette

Call Now Button