Pasen. Ik doe met mijn geliefde romantische dagen! We maken twee dagen ruimte voor elkaar en voor niksen. En dat is wennen. Doordat er ruimte is en we de dagen niet vullen met dingen doen, merk ik beter hoe het van binnen is. Dat is wisselend, en niet alleen maar romantisch! Intense tevredenheid, een vlaag van onrust, ergernis om iets onbenulligs, momenten van vertedering, plezier en verdriet wisselen zich af. De stemmingen komen en gaan.

Deelneemster Karin vertelt in dit verband:
“Als ik oplet, dan merk ik hoe ongelooflijk snel mijn stemmingen afwisselen. Ik kan ontroerd zijn van het ene op het andere moment. Maar plotseling vind ik mezelf terug in grote irritatie of boosheid. Een opmerking van iemand, een koude windvlaag, de gedachte aan een gesprek, een herinnering, een verwachting die niet wordt ingevuld: ik val van het ene in het andere. Soms voel ik me slaaf van mijn stemmingen: ik word als het ware gedurende de dag door mijn stemmingen in verschillende werelden gesmeten.”

De geest als een alpenmeertje.

Als je geest die niet door stemmingen als boosheid, jaloezie, angst of zorgen wordt verstoord is het een rustige geest. Voor deze rustige geest wordt wel een beeld van een weerspiegelende plas water gebruikt. Stel je een alpenmeertje voor, dat de wolken, hemel en omringende bergen scherp-als-een-foto weerspiegelt.

Met het zitten, ademen en lopen in volle aandacht kun je verstorende stemmingen zoals boosheid, angst, irritatie of wanhoop tot rust brengen waardoor je de werkelijkheid helderder kunnen zien.

Hieronder vier tips om met stemmingen om te gaan en helderheid te creëren:

  1. Je kunt negatieve stemmingen zoals bezorgdheid, irritatie, of jaloezie herkennen. Je kunt ze bij hun naam noemen: “dit is irritatie”. “Dit is bezorgdheid”. “Dit is onrust.”
  2. Door ze te (h)erkennen en benoemen maak je ruimte. Je valt niet meer één op één samen met je stemming. Dat klinkt niet spectaculair, maar is het eigenlijk wel.Probeer je stemming niet te onderdrukken, te veroordelen of te verdringen. Je herkent en erkent gewoon. Je houdt je stemming niet vast, en je probeert er ook niet van af te komen.
  3. Gebruik mildheid. Oftewel: kun je je stemming met mildheid (h)erkennen? Niet met meedogenloze precisie, maar met vriendelijkheid? Thich Nath Hanh, grote mindfulnessinspirator noemt in dit verband het woord omarmen: kun je je stemming omarmen?
  4. Gebruik je adem. Hoe doe je dat? Voel met aandacht je inademing, terwijl je de stemming (h)erkent, benoemt en omarmt. Zo geef je je stemming de kans om tot rust te komen.

Als het je aanspreekt voor deze weken: ga ermee experimenteren. Kun je je je stemmingen herkennen? Erkennen? Ze ruimte geven? Benoemen? Je adem voelen? Het beeld van omarmen gebruiken?

Ik hoor graag je ervaringen!

Call Now Button