De laatste dagen gaat bij ons regelmatig de telefoon en als ik dan opneem wordt er gezwegen. Ik lees er op de buurtapp dat het vaker voorkomt.
“Ze zeggen dat ze van Ziggo zijn, maar dat klopt waarschijnlijk niet.”
De telefoon gaat.
Een meisje van Ziggo.
Ik reageer nors en gewapend.
“Nee ik ben niet mevrouw S.” ..en zeg er niet bij dat ik wél de partner ben van S. met een andere achternaam.
“Nee ik ben die zzper niet.” Ik zeg er niet bij dat het mijn partner die zzper wél is.
“Ok” – ik hoor een slappe lach bij het meisje – “dan wens ik u nog een prettig dag.”
Ik leg neer.
………….
………….
………….
Dat was geen slappe lach.
Dat meisje ging huilen..
Ik laat het geluid nog eens tot me doordringen.
Ja, dat was een plotselinge huilbui.
Het is vier uur ’s middags en ze heeft natuurlijk al uren gebeld.
Iedereen snauwt haar af of geeft geen sjoege.
Ze trekt het niet maar ze heeft het geld nodig.
En ze had vannacht al superslecht geslapen vanwege liefdesverdriet.
Ships. Wat schiet ik makkelijk in wantrouwend luisteren!
Ik ben er gewoon van van de kaart.
En krijg meteen zin in het schrijven van dit stukje.
Hoe luister je?
Ongeduldig, om dat je je eigen oplossingen niet voor je kan houden?
Ongeduldig, omdat je bijna niet kunt wachten om je eigen mening te geven?
Ongeduldig, omdat je zo graag jouw eigen ervaring wilt delen?
Met een dichte deur, omdat je wantrouwend bent?
Defensief, omdat jij al weet hoe het zit en het bevalt je niet?
Of met een open geest en hart?
Ben jij benieuwd naar hoe je luistert?
Let er deze dagen eens op: hoe luister je in de tent op de camping, in je b&b, in het restaurant, in de kano en aan de telefoon.
Luister zoals je wilt. Maar wees je bewust van het effect.
En àls het je doel is om dichterbij elkaar te komen, of om de ander ruimte te geven, de ander te begrijpen, om je relatie te verbeteren:
Laat dàn soms even wat je tussen de woorden, zinnen hoort aankomen in je geest, je hart en je lichaam. Een stembuiging, een zucht, een snik van de ander.
Laat binnenkomen wat je ziet bij de ander: in de ogen, mond, de beweging van het lichaam. Om het mondkapje heen zeg maar..
Als je wilt: neem even tijd om het je hart te laten raken.
Zeg sorry na een luisterblunder.
Als die ander tenminste niet te snel ophangt…
Sorry meisje van Ziggo.
Belangrijk, dat luisteren. We besteden er veel aandacht aan in de training ’Emotiemanagement’ die in oktober begint. We noemen het in de training ’diep luisteren.’ Dat kun je zowel naar jezelf doen als naar de ander. En dat levert enorm veel op.
Betere werkrelaties.
Betere prestaties.
Een groter (werk)geluk.
Belangrijk voor jou? Mail naar contact@stresslooswerken.nl en maak een afspraak met me om je wensen te bespreken en te kijken hoe ik je daarmee kan helpen.
Blognummer: 216