Twee mensen in de regen.

Yvonne: Tjonge, wat is  het nat. Ik geloof dat het vandaag nog natter is dan gisteren. Ze zeggen dat het misschien deze week de hele week zo regenachtig blijft. Mijn hemel, ik hoop van niet. Ik hou er niet van als het zo nat is. Ik raak helemaal rillerig en verkleumd en als ik op de fiets stap, lijkt het wel alsof ik onder een koude douche stap. Ik moet vandaag op de een of andere manier nog naar de stad, maar ik zou het liever niet op zo’n regenachtige dag doen. Ik zou wel onder de zonnebank willen gaan, of  naar de sauna, maar de sauna’s zijn vol en zonnen is ongezond. In de lente is het hier wel lekker, maar dat duurt nog vijf maanden. Ik weet niet of ik al die maanden slecht weer ga volhouden. Een oktoberzonnetje zou lekker zijn, maar dat zit er niet in. Geen zon aan de hemel te zien.

Piet: Tjonge, wat is het nat. Het water slaat in mijn gezicht als ik naar buiten ga. Ik voel de regen op mijn wangen, mijn handen, mijn hoofd. Ik voel mijn broekspijpen zwaar worden en ze plakken aan mijn benen. Ik voel de rillingen, en een straaltje water langs de achterkant van mijn nek langs mijn ruggengraat lopen. Ik voel mijn vingers stijf worden.  Ik zal een paraplu moeten meenemen als ik vanmiddag in de stad loop. Moet je die  hemel zien. Een donkere hemel en het komt werkelijk met bakken uit de lucht. Ongelofelijk!

 

Stress: niet willen dat er gebeurt wat er gebeurt.

Een van de oorzaken van stress die je kunt ervaren, is dat je niet wilt dat er gebeurt wat er op dat moment gebeurt. Om je heen of bij jezelf.  Je wilt het niet, en gaat in verzet. Soms heel duidelijk, soms op een ieniemieniesubtiel niveau. Door je verzet tegen je interne ervaringen of je externe omstandigheden kun je stress creëren. Dit kan met grote dingen gebeuren. Maar het gebeurt ook vaak met kleine dingen. Als je in de regen fietst, als het warm of koud is, als de liftdeuren sluiten als je aan komt lopen, als je je kleine teen stoot.

Mindfulness nodigt je uit om te beginnen met het erkennen van wat er op dat moment is, en dit te ervaren. En te kijken of je er niet meteen tegen in verzet kunt gaan, of er een waarde-oordeel over kunt hebben. Kun je gewoon regen voelen zonder er van alles van te vinden? Anders gezegd: kun je volmaakt nat zijn?

 

Minder stress: volmaakt nat zijn

Als ik (Yvonne) heel goed en meteen weet-en-vind dat ik een hekel heeft aan nattigheid en er een waarde oordeel op plak, creëer ik voor mezelf extra stress. Ik ben nat, maar ook in een slecht humeur.
Piet vindt niet onmiddellijk dat hij een hekel heeft aan nattigheid, en zet er niet meteen het stempel prettig of onprettig op. Als hij een straaltje water voelt lopen, dan voelt hij een straaltje water lopen. Nat zijn hoeft niet meteen te betekenen dat hij ongelukkig is of ontevreden. Of stress heeft. Door zijn houding staat hij open voor allerlei mogelijke ervaringen die hij kan voelen.

 

Volmaakt wegwaaien

Mocht het je aanspreken: kun je in deze herfstweken af en toe eens experimenteren met  volmaakt nat zijn, volmaakt rillerig zijn, of volmaakt wegwaaien?

Yvonne van Iersel

Call Now Button