8 redenen om via e-learning stress te reduceren.
Beproefde technieken leren met moderne middelen: Mindfulness online.
Stressklachten zijn een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Professionals met stressklachten hebben veel baat bij mindfulnesstechnieken, maar ondervinden twee obstakels: ze vinden mindfulness te zweverig én de trainingen tijdrovend. Online trainingen bieden soelaas: ze zijn efficiënt, op maat en bijzonder gunstig in prijs/kwaliteit verhouding.
Sinds 2,5 jaar volgen professionals met succes mijn online Mindfulnesstrainingen. Deelnemers en ik zijn erg enthousiast. Hieronder vind je ervaringen met, en voordelen van het vrijer raken van stress door middel van e-learning en -coaching.
Professionals met stressklachten hebben veel baat bij Mindfulnesstrainingen. Mindfulnesstechnieken zijn beproefde technieken die echt je vrijer kunnen maken van ingesleten werkgewoontes die stress veroorzaken (hard werken, conflictvermijden, grenzen overschrijden, multitasken, doorwerken zonder herstelmomenten). Het volgen van een Mindfulnesstraining levert rust op, minder piekeren, meer energie en een hogere concentratie. Deelnemers raken echt vrijer van stress.
Het ontwikkelen van Mindfulness kost tijd en aandacht. Het vraagt regelmatige oefening gedurende langere tijd om vrij te raken van ingesleten patronen en gewoontes. Onderzoek leert dat na 8 weken goede resultaten worden behaald, en dat er na zo’n tijdspanne ook positieve neurologische veranderingen in het brein te meten zijn.
En dat is dan ook meteen de bottleneck. Professionals hebben vaak te maken met een hoge werkdruk, dus hoe maken ze tijd om te investeren en deze positieve veranderingen teweeg te brengen?
E-learning en -coaching bieden soelaas. Hieronder 8 voordelen van het ontwikkelen van Mindfulness via e-learning/coaching.
- De meeste Mindfulnesstrainingen volg je in 8 bijeenkomsten. Daarbij wordt je als deelnemer gevraagd om dagelijks te oefenen: dat is het hart van de training. Door regelmatig te oefenen merk je effect. Maar 8 weken oefenen: dat is nogal een investering. In organisaties kom je dan ook allerlei lichtere, meer haalbare varianten tegen. Tweedaagse trainingen, of 4 of 6 bijeenkomsten. De tijd van dagelijkse oefening wordt hiermee vaak drastisch verkort. En dat is nou net datgeen wat bewezen resultaat oplevert: jammer!
Hier biedt e-learning een groot voordeel: door de efficiënte informatieverschaffing en e- coaching zijn deelnemers geen tijd kwijt aan trainingsbijeenkomsten of aan reizen. Hierdoor wordt datgene wat effect oplevert, namelijk het gedurende twee maanden dagelijks oefenen, ineens voor veel deelnemers wèl haalbaar.
Een typische reactie van deelnemers aan mijn online trainingen is dan ook: “Ik wist wel dat het nuttig kon zijn, maar ik kon simpelweg geen tijd vrijmaken voor zoveel bijeenkomsten. Als deze online vorm er niet was, was ik nooit aan een Mindfulnesstraining begonnen en had ik deze resultaten niet gehaald..”
- In Mindfulness groepstrainingen krijgen deelnemers na een inspirerende wekelijkse bijeenkomst de uitnodiging om die week dagelijks te gaan oefenen. Daarna duik je als deelnemer je drukbezette leven voor een week in. Het is vaak lastig om de discipline van het dagelijks oefenen op te brengen en mindfulnesstechnieken te integreren in je werkleven.
E-learning biedt de mogelijkheid om deelnemers dicht op de huid dagelijks te begeleiden en inspireren. In mijn online trainingen heb ik ervoor gekozen om mijn deelnemers dagelijks mail te sturen: ze worden als het ware dagelijks bij de mindfulnesshand genomen. Bij drukbezette en hardwerkende professionals is dat geen overbodige luxe, en het werkt!
- De trainingen hebben een praktische invalshoek en zijn op het werk toegeschreven. Dat heeft meerwaarde en wordt door professionals erg gewaardeerd. Oefeningen kunnen in werkpauzes worden gedaan. Zoals een deelneemster het enkele weken geleden verwoordde: “Ik ben van huis uit geen yoga-meisje, en hou niet zo van zweverig gedoe, maar ik ervaar deze cursus niet als zweverig (daar was ik in het begin een beetje bang voor) en het geeft me concrete oplossingen voor dagelijkse gekte.”
- Er kan veel informatie worden gegeven. In mijn online trainingen kan ik verschillende thema’s uitgebreider uitdiepen dan in mijn groepstrainingen. Doordat de informatie dagelijks in kleine overzichtelijke stukken wordt aangeboden, vraagt het minimale tijd deze informatie te verwerken. In 8 weken kan op deze manier veel stof worden aangeboden! Mijn ervaring is dan ook dat mensen, die eerder een groepstraining Mindfulness volgden, en die daarna voor de online vorm kiezen, veel nieuwe stof, inzichten en toepassingsmogelijkheden voor het werk ontdekken.
- Efficiënt op maat. Deelnemers lezen de mails op die momenten van de dag die ze beschikbaar hebben. Het is makkelijk beschikbaar: regelmatig pakken deelnemers na de training nog een weekthema bij de kop dat voor hen nuttig is om te herhalen.
- Mijn online trainingen kennen erg goede resultaten die minder druk op het opleidingsbudget van organisaties leggen dan groepstrainingen. De trainingen hebben een bijzonder goede kwaliteit/prijsverhouding. Deelnemers verliezen geen werk- en productietijd aan reizen en bijeenkomsten.
- E-learning sluit aan bij de jongere generatie op de arbeidsmarkt, opgegroeid met digitale middelen. Maar ook oudere medewerkers, met toenemende beschikking over tablet en smarthpone blijken het mobile learning te omarmen. Inmiddels hebben mensen in leeftijd variërend van 20 tot 60 jaar met succes de trainingen gevolgd.
- E-coaching blijkt effectief. Deelnemers kunnen snel en gericht feedback, tips en advies krijgen op hun individuele doelen en worden gestimuleerd en geïnspireerd in hun oefenproces. De anonimiteit van e-coaching maakt dat deelnemers snel de vrijheid voelen om alles in te brengen wat nuttig en relevant is (mits de e-coaching goed gebeurt; het is echt een vak!). Ik ben als ‘hardcore groepstrainer’ bijzonder enthousiast geworden en mijn deelnemers zijn het ook.
Is e-learning daarmee DE leervorm als je Mindfulness wilt ontwikkelen?
Nee. Het hangt simpelweg van je leervoorkeur en praktische mogelijkheden af wat een goede vorm voor je is.
Ik merk dat de autonome leerders, die efficiënt willen leren, veel baat hebben bij de online trainingen. En ook de professionals die deze efficiëntie willen combineren met persoonlijke begeleiding. Maar er zijn ook professionals met andere leervoorkeuren (of meer tijd). Zij roemen de inspiratie die zij van de overige deelnemers en de groepsbijeenkomsten krijgen. Én er zijn mensen die beide willen. Ze willen efficiënt leren combineren met groepsinspiratie.
Reden voor mij als mindfulnesstrainer om te blijven zoeken naar optimale en gevariëerde vormen: groepstrainingen, online trainingen en zgn. blended learning programma’s, waarin e-learning wordt gecombineerd met bv. groepsbijeenkomsten en telefonische sessies.
Op deze manier kunnen professionals programma’s kiezen, die aansluiten op hun eigen leerbehoefte en de praktische mogelijkheden die ze op dat moment hebben. Om optimaal te leren om drastisch te ontstressen, effectiever te werken en meer te genieten.
Yvonne van Iersel
yvonnetraintMINDFULNESS / Ontstress Online
www.yvonnetraint.nl