In gesprekken met je collega’s, vrienden, kennissen of je geliefde kunnen er een paar dingen gebeuren.

1. Je richt je aandacht helemaal op de ander.
In een gesprek ben je zo met je aandacht bij de ander, dat je je helemaal verliest in zijn of haar verhaal. Je stelt je helemaal open en je leeft je helemaal in en daardoor wordt je in de ervaring van de ander gezogen. Hoe de ander zich voelt, wat de ander denkt: je kunt het je helemaal voorstellen, sterker nog: je beleeft het zelf. Je hebt goede voel- en luistersprieten!
Het kan dan gebeuren dat je niet meer weet wat je zelf denkt of vindt van de situatie. Je hebt geen idee wat je erbij voelt. Je bent even die ander geworden.
Je kunt het soms merken aan je houding: je zit bijvoorbeeld helemaal voorover, je nek of kin vooruitgestoken. ####

2. Je richt je aandacht helemaal op jezelf.
Ook het andere uiterste kan gebeuren: je bent met je aandacht vooral bij jezelf. De woorden van de ander glijden langs je heen. Ze kaatsten op jouw eigen ervaring en mening terug. Of ze komen wel je oor binnen, maar fietsen vliegensvlug het andere oor weer uit.

Je bent bijvoorbeeld in een ongeduldige stemming en je geliefde begint over iets, wat een ’dingetje’ in jullie relatie is.

Of je spreekt een collega, waarvan je stiekem vindt dat ze zeurt.

Eén van de dingen die kunnen gebeuren, is dat een halve zin van je gesprekspartner aanleiding is om jouw eigen ervaring uitgebreid te gaan vertellen. Dan ben je autobiografisch aan het luisteren. Prachtige term.

3. Aandacht bij jezelf én bij de ander.

Het is nuttig om in gesprekken zowel je aandacht op jezelf als op de ander te kunnen richten.

Mijn deelnemers experimenteren in hun gesprekken met het richten van aandacht. Deelnemers met goede voelsprieten die veel gesprekken hebben met klanten of patiënten, richten regelmatig de aandacht op zichzelf. Ze doen dat tussen twee gesprekken door, maar ook in de gesprekken zelf. Ze voelen hun adem een moment, of de manier waarop ze zitten. Het maakt dat ze een stuk minder vermoeid de dag uitkomen.

Andere deelnemers draaien regelmatig hun aandachtskraan naar de ander wat verder open. Ze zetten hun eigen ervaring en mening even bewust opzij. Nemen een aandachtige houding aan. Luisteren, vragen door, en voelen mee met de emoties van de ander. Het levert ze meer informatie en betere relaties op.

Mocht het je aanspreken:

Kijk deze week eens hoe jij je aandachtskraan bedient in gesprekken? Zet, als het nuttig is, je aandachtskraan wat meer open of dicht. Kijk of je een mooie balans vindt tussen het richten van je aandacht op de ander en op jezelf.

Ik hoor graag je ervaringen, 

Wil je privé antwoorden? Mail naar contact@yvonnetraint.nl

 

Bijzonder hartelijke groet,

 

Yvonne van Iersel

yvonnetraintMINDFULNESS

Call Now Button