Nieuwe Werkgewoontes: aandacht en veerkracht.

Effectiever werken. Makkelijker leven. Echt veranderen. In jouw tempo.

Herken je je in één van deze dingen?

  • Je merkt dat (werk)gewoontes hardnekkig kunnen zijn. Je hebt al een time-management training gevolgd en een training persoonlijke effectiviteit. Je had je voorgenomen om het anders te gaan doen, maar toch verval je weer in je oude gewoontes.
  • Of je had een burnout. Je leerde veel van je pyscholoog. Maar nu moet je je gezonde werkgewoontes nog echt in de praktijk gaan brengen. Want je loopt jezelf nog regelmatig voorbij. Je wilt het gaan doen: grenzen stellen, het nemen van herstel- en oplaadmomenten, piekeren, perfectionisme of spanning loslaten. Je wilt je veerkracht vergroten en je resultaten verbeteren.
  • Je wilt je veerkracht vergroten en je resultaten verbeteren. Je wilt mindfulnesstechnieken leren. En daar wil je rustig de tijd en de ruimte voor nemen.
  • Je hebt een Mindfulnesstraining gevolgd en het heeft je leven veranderd. Je weet dat aandachttechnieken je tot een betere professional maken. Je wilt de tijd nemen om deze waardevolle technieken echt toe te passen in je werk- en leefstijl. Zodat het wordt als tandenpoetsen: het kost je geen moeite, en je hebt er je hele leven baat bij.

Hoe zou het zijn om aandachttechnieken (weer) structureel in je leven te gebruiken? Om gezonde en effectieve werkgewoontes aan te leren en toe te passen? Hoe zou het zijn om echt tijdig te stoppen en te pauzeren? Het hollen af te wisselen met momenten van rust? Grenzen aan te geven? Structureel vrijer te zijn van stress en je veerkracht te vergroten en je energie blijvend te kunnen inzetten? Hoe zou het zijn om je werk te kunnen loslaten als je thuiskomt en te kunnen genieten van je thuisfront?Mindfulnesstechnieken hebben inmiddels hun waarde bewezen in het drastisch en structureel vrij te raken van stress.Meditatiebeoefenaars hebben er al enkele duizenden jaren baat bij. In de huidige tijd is er veel onderzoek gedaan naar mindfulness en meditatie. In een overzichtsstudie, waarin duizenden onderzoeken naar Mindfulness kritisch tegen het licht werden gehouden, werd geconstateerd dat in degelijk opgezette onderzoeken vier effecten telkens weer worden vastgesteld:

  1. Mindfulness beoefenaars blijven kalmer onder stress
  2. Ze hebben een betere focus en concentratie
  3. Ze scoren hoger op samenwerkingskwaliteiten zoals empathie en hulpvaardigheid
  4. Ze hebben een beter geheugen

Misschien geldt voor jou op dit moment één van de volgende dingen:

  • Je bent er klaar voor om te investeren in een nieuwe werkstijl. Je wilt met nieuwe gewoontes oefenen in rustige èn in drukke tijden. Je wilt er de tijd voor nemen die er voor nodig is.
  • Of je hebt al een achtweekse training gevolgd en een gedegen basis gelegd. Het is nu tijd om op jouw eigen tempo aandachttechnieken verder in je leven te integreren.

Dan is de training ’Nieuwe werkgewoontes! Aandacht en Veerkracht’ iets voor jou.

Concrete oplossingen voor dagelijkse gekteIk ben van huis uit geen yoga-meisje, en hou niet zo van zweverig gedoe, maar ik ervaar dit traject niet als zweverig (daar was ik in het begin een beetje bang voor). Het geeft me concrete oplossingen voor dagelijkse gekte en een praktische verbeter-mindset, waarmee ik weer grip krijg en hou op mijn zeer hectische en drukke bestaan. Privé en zakelijk. Ik heb mijn energie en de rust in mijn hoofd weer gevonden.

Margo, Productmanager

In de training leer je:

  • Het vermogen om aandachtig aanwezig zijn. Je weet dat het essentieel is voor jouw (werk)relaties en de resultaten die je haalt. ’Met aandacht aanwezig zijn’ klinkt simpel, maar is niet vanzelfsprekend, zeker niet in drukte en hectiek. Met aandacht worden je gesprekken en je vergaderingen beter. Met aandacht kun je beter luisteren. Geconcentreerder werken. En maak je de vele momenten van het leven bewuster mee zonder jaar in jaar uit op de dag vooruit te lopen.
  • Nieuwe effectieve manieren om terug te veren bij stress en stress los te laten.
  • Hoe je energie en helderheid behoudt met behulp van minivakanties en oplaadmomenten op een werkdag.
  • Goed voor je emoties te zorgen, en ze constructief te gebruiken in samenwerking. Je leert ruimte te maken voor je emoties, het middenpad te bewandelen tussen negeren en er kopje onder in te gaan. Daardoor verbeteren je (werk)relaties en je resultaten.
  • Belemmerende gedachten te herkennen en los te laten waar door je minder lang aarzelt, overweegt, piekert. En minder last hebt van de gevoelens die die gedachten oproepen.
  • Mildheid te ontwikkelen als noodzakelijk tegenwicht tegen veeleisendheid en perfectionisme.
  • Accepteren als eerste stap te zetten bij het omgaan met moeilijke gebeurtenissen, zodat je geen onnodige energie verspilt aan vechten.
  • Fris – zonder oordeel – te kijken naar situaties, jezelf en anderen, waardoor er meer mogelijkheden en perspectieven ontstaan.
  • Proactief te handelen: vanuit bewustzijn te kiezen hoe je reageert in plaats van je automatische reacties (vermijden, provoceren, nog een tandje erbijdoen, pleasen, je zorgen maken, eten of drinken) blind te volgen.
  • Je adem als anker te gebruiken in je gewone leven en op moeilijke momenten. Klinkt niksig, maar als je het echt gaat doen dan redt het je werkdag.
  • Stap voor stap nieuwe nuttige werkgewoontes ontwikkelen.

Dit zou iedereen op school moeten lerena. Het heeft mijn leven veranderd.b. Dit moet op alle basisscholen worden gegeven.c. Als de hele wereld dit zou doen, dan zou deze wereld er anders uitzien.

Carla, senior consultant

Ik zat echt op het randje van uitvallen.
Ik ging maar door en door en door.
En ik had het zelf niet in de gaten. Ik zat er zo diep in dat ik niet eens in de gaten had wat er gebeurde.
Op een ochtend stond ik op, kon alleen maar huilen en wist gewoon niet meer wat ik moest doen, wat er van me verwacht werd.

In mijn werk was ik eigenlijk al een tijdje overal mee aan het vechten. Ik werd heel kritisch op alles, op mezelf en op anderen, voelde me niet gehoord.

Corona hielp niet: dan startte ik om 8.30 uur en dan had ik non stop meetings tot 17.00 – 17.30 uur. Ik bleef in mijn hoofd maar bezig met werk. Je hebt geen natuurlijke overgang meer van privé naar werk en andersom. Het bleef maar doormalen in mijn hoofd. Natuurlijk doe je dat ook zelf.

Ik heb twee maatregelen genomen: ik heb afgesproken dat ik aan minder projecten tegelijk ging werken. Dat scheelt enorm in focus en ik kon daardoor tijd vrijmaken in mijn agenda, zodat ik ook gewoon aan ‘werk’ toe kwam.

En, misschien wel belangrijker, ik ben deze training gaan volgen.

De training kwam net op tijd; het was uitvallen en ziekmelden, of even pas op de plaatsmaken en onderzoeken wat ik moet en kán veranderen.
Yvonne is een ervaren trainer en heeft me met haar oefeningen leren ontspannen, leren ontdekken wat prikkels van buiten met me kunnen doen en hoe ik daar bewuster mee om kan leren gaan.
De oefeningen in de training helpen me om rust in de hectiek van de dag te brengen, me leren te ‘voelen’ en beseffen wat er met me en in me gebeurt. En belangrijker nog, hoe ik kan leren daar mee om te gaan, en er controle over te krijgen.

En nu lukt het me om meer afstand nemen.
Ik neem pauze tussen mijn overleggen in. Ik ben iemand die graag ergens vol in duikt; ik begrijp het graag, wil nieuwe materie doorgronden en beheersen.
Tussen overleggen door ik heb tijd nodig om informatie te processen en te verwerken. Die tijd neem ik nu meer en reserveer daar nu ook bewust tijd voor.

Ik merk dat ik dingen meer kan laten gaan, relaxter kan zijn.
Ik kan veel meer reageren van: OK, dan doen we het zo en dan zien we wel. Dat maakt het voor anderen natuurlijk ook leuker. En gek genoeg krijg je dan meer voor elkaar. Het gaat dan veel soepeler en levert mezelf veel minder stress op. Sterker nog, ik krijg er weer energie door.

Het is gek om te zeggen, maar eigenlijk gaat het heel goed.”

Ed, na vier maanden Nieuwe Werkgewoontes

Je gaat slim leren. Want je hebt het druk.

Nieuwe perspectieven; je leert het meest van elkaar
Je komt op zes trainingsdagen en zes korte meetingen bij elkaar voor nieuwe ideeën, inspiratie en onderlinge steun. Dat motiveert je telkens weer en geeft je frisse ideeën voor je eigen werkplek.

Je leert het meest op je werkplek
Je krijgt dagelijks steun en inspiratie. Zeer gedegen, super efficiënt en dè manier om echt te gaan experimenteren en integreren in jouw praktijk.

Bereik je doelen door te bouwen
Je bereikt je doelen door te bouwen. Je besteedt in dit programma geen tijd aan het uitgebreid analyseren van problemen, maar je wordt gestimuleerd in wat er al goed gaat en je bouwt hierop elke week verder met de ridicuul-kleinst mogelijke volgende stap. Daarbij word je persoonlijk op jouw persoonlijke vragen en doelen gecoacht.

’Nieuwe werkgewoontes. Aandacht en Veerkracht’ vraagt je te gaan zitten
Je gaat mediteren. En dat werkt. Het is je beste coachingsproces. Om vrijer te komen van hardnekkige ineffectieve werkgewoontes (zoals perfectionisme, doorbuffelen, piekeren). Om jezelf diepgaand beter te leren kennen, essentieel voor jouw persoonlijke effectiviteit. Om nieuwe keuzes te kunnen maken en je veerkracht te ontwikkelen. Dat vraagt – naast moed – investering. Je traint je geest.

Taken zijn weer een uitdagingEen cadeau voor mezelf! Mijn werkdagen bieden nog dezelfde uitdagingen als voor het programma. Maar ik heb gereedschap aangereikt gekregen om er op een andere manier mee om te gaan. En dat maakt voor mij een wereld van verschil! De taken zijn nu weer een uitdaging, leuk om aan te gaan!

Carola Oeldrich, Project Engineer

Over mindfulness na een burnoutDit is de cursus die ik jaaaaren geleden had willen volgen,dit is wat ik mijn kinderen wil leren,dit is wat ik mijn patiënten en iedereen aanraad als ze net als ik even de weg kwijt zijn.

K., preventieadviseur-arbeidsarts

Hoe is de opzet van de training?

  • In 6 trainingsbijeenkomsten bomvol inspiratie en 6 Mastermindsessies krijg je nieuwe ideeen, inzichten  en steun van elkaar.
  • Dagelijkse inspiratie en steun waardoor je echt dingen gaat toepassen.
  • Met behulp van persoonlijke coaching haal je sneller je doelen.
  • De aandachtoefeningen (audiobestanden) die je gebruikt variërend van 3 tot 40 minuten. Na acht weken oefenen wordt andere hersenactiviteit gemeten die samenhangt met meer rust, concentratie, veerkracht. Hoe langer je mediteert, hoe groter het effect.
  • Het online leermateriaal blijft ook na de training voor je beschikbaar.

De wet van de traagheid lijkt mij te hebben bekoordHet is grappig om te ervaren hoe ik aan de start van het traject ongeduldig was in het mogen veranderen van werk- en andere gewoontes. Terwijl ik nu iets heb van: ik moet nog meer kijken, nog meer bewust zijn, nog meer aandachtig … en dan pas zal ik beter begrijpen wat ’veranderen’ voor mij/ in mijn leven inhoudt, waar dat veranderen enkel oppervlakkig zou zijn, en waar van een meer diepgaande, structurele manier. Dus de wet van de traagheid lijkt mij te hebben bekoord – een ongewone ervaring! ;-).

Hanne, directeur

Eenzelfde rustIk heb je programma aanbevolen aan diverse collega’s. Ik heb hen gezegd dat ik hen eenzelfde rust gun als ik met dit traject gevonden heb.

Nel, pedagoog

Yvonne, heb jij enig idee hoe druk ik ben?

Als je bovenstaande leest, denk je misschien: dat is een investering.. De praktijk leert: je krijgt resultaat door het doen van Mindfulnessoefeningen en het zetten van kleine stapjes. De hele training is erop gericht om je te helpen bij dat regelmatige oefenen en stappen zetten. Reken op een tijdsinvestering van 10 tot 20 minuten per dag in de eerste drie maanden, daarna maak je je eigen plan. En weet dat er tijden zijn dat je niet oefent: je bent te druk. Geen probleem, het hoort erbij. Je kunt altijd opnieuw beginnen.’Nieuwe werkgewoontes! Aandacht en veerkracht’ is een training die investering van je vraagt. En daardoor gaat de training ook werkelijk een verschil in je leven maken.

De training werkt maar door en doorDe training werkt maar door en door. Stukjes vallen steeds meer op hun plek. Ik kan in deze weken op elk moment dingen toepassen die ik heb geleerd. Er is een rijke bron aan informatie tot me gekomen het afgelopen jaar, dank je wel daarvoor.

Esra, verpleegkundige

Wanneer moet je niet aan de training deelnemen?

  • In sommige situaties is het raadzaam om het volgen van een Mindfulnesstraject uit te stellen. Wanneer je in een crisissituatie verkeert, in een actueel heftig conflict, of wanneer je midden in een burn-out zit, kan het beter zijn om anderssoortige hulp te zoeken en in een later stadium te starten met een Mindfulnesstraining. Overleg bij twijfel!
  • Wanneer je nu geen motivatie, energie of gelegenheid hebt om gedurende enkele maanden regelmatig te oefenen, kan het verstandig zijn om te wachten tot een periode waarin je wel kunt oefenen. Alleen door te oefenen ga je namelijk effect merken. Als je de training volgt zonder te oefenen is het zonde van je tijd en geld.

Ik kan eigenlijk wel zeggen dat het mijn redding is.Want ik zat op een kantelpunt in mijn werk: ik kon stoppen of omvallen.Ik was te betrokken bij mijn werk.Ik ben blij dat ik gekozen heb voor een half jaar programma.Het kost gewoon tijd om dingen te veranderen.

Ed    

Data

Najaar 2022:

Donderdag 29 september Trainingsdag 10-15 uur*
Donderdag 6 oktober Online MasterMindsessie 8-10 uur
Dinsdag 11 oktober Trainingsdag 10-15 uur*
Donderdag 20 oktober Online MasterMindsessie 8-10 uur
Dinsdag 1 november Trainingsdag 10-15 uur*
Donderdag 17 november Online MasterMindsessie 8-10 uur
Woensdag 30 november Stiltedag 10-16.30 uur*
Donderdag 15 december Online MasterMindsessie 8-10 uur
Donderdag 12 januari Trainingsdag 10-15 uur*
Donderdag 26 januari Online Mastermindsessie 8-10 uur
Dinsdag 7 februari Afsluitende ochtend 9-12 uur*

*Tijdens de trainingsdagen wordt in kleine groep gewerkt en worden maatregelen getroffen om met elkaar veilig en gezond te kunnen leren. Is het corona wise verstandig om elkaar niet live te zien dan wordt de training online gegeven, met aanpassingen in tijden om ook online optimaal te leren.

De laatste jaren hebben honderden deelnemers online mindfulnesstrainingen bij StressloosWerken gevolgd met zeer goede resultaten. Kunnen we live bij elkaar komen maar zit je in quarantaine, of is Houten te ver om fysiek deel te nemen? Dan kun je per zoom gewoon deelnemen.

Passen de dagen je slecht? Neem contact op over mogelijke alternatieven: contact@stresslooswerken.nl

 

9,1

De laatste training NWG scoorde gemiddeld een 9,1 en de trainer een 10.

Kies de vorm die jou past:

  • 6 trainingsdagen om samen te leren en te oefenen
  • 6 online mastermindgroepsessies (2 uur) voor onderlinge steun en inspiratie
  • dagelijkse mailinspiratie in de eerste drie maanden voor optimale toepassing in je (werk)leven
  • oefeningen varierend van 1 tot 45 minuten het
  • online materiaal blijft tot je beschikking
  • persoonlijke in- en outtake
  • locatie- ,catering- en technische kosten inbegrepen

€ 2.695 exclusief BTW

  • 6 trainingsdagen om samen te leren en te oefenen
  • 6 online mastermindgroepsessies (2 uur) voor onderlinge steun en inspiratie
  • dagelijkse mailinspiratie in de eerste drie maanden voor optimale toepassing in je (werk)leven
  • oefeningen varierend van 1 tot 45 minuten
  • het online materiaal blijft tot je beschikking
  • persoonlijke in- en outtake
  • locatie,- catering- en technische kosten inbegrepen
  • 4 uur individuele coaching
  • 1 trainings- stiltedag in 2022

€ 3.200 exclusief BTW

Meld je aan voor de training door te mailen naar contact@stresslooswerken.nl. Je ontvangt dan van mij een uitnodiging voor een doelengesprek, op grond waarvan je een goed definitief besluit kunt nemen.

Als je beslist om deel te nemen, kun je een offerte op maat ontvangen om bij je organisatie in te leveren.
Heb je vragen of wil je overleg? Aarzel niet om contact op te nemen. Mail naar contact@stresslooswerken.nl of bel 06-53710122.Hartelijke groet, Yvonne van Iersel

Antwoord op veelgestelde vragen:1. Wat is het voordeel van de online begeleiding?

  1. Ik heb veel informatie in kleine stukken voor jou beschikbaar gemaakt en gestructureerd. Door deze structuur en dit ritme kun je op een bijzonder toegankelijke manier elke dag mindfulness toepassen. Je wordt in dit traject dagelijks in kleine stapjes telkens bij de mindfulnessles gehouden. Zo krijg je elke dag gedoseerde informatie, nieuwe uitnodigingen en reminders. Anders dan bij een app komt de inspiratie actief naar je toe. Hierdoor word je echt gestimuleerd om dagelijks te experimenteren met nuttige dingen. Mensen leren door dingen te oefenen en toe te passen in hun dagelijkse praktijk. Door regelmatig te oefenen ga je veranderingen merken. Dit is precies waarin deze opzet jou ondersteunt.
  2. Je kunt precies wanneer het jou uitkomt de mailtjes lezen en de oefeningen doen. In je eigen tijd. Dit bespaart jou veel tijd en geld. En ook jouw werkgever bespaart het geld: je bent weinig productieve dagdelen afwezig.
  3. Komt dagelijkse mail niet uit? Geen probleem: dan lees je slechts de maandagmail. Zo kun je leren naar jouw behoefte.

2. Yvonne, een half jaar? Dat is lang!
Ja een half jaar. Je hebt in dat half jaar rustig de tijd om in jouw ritme nieuwe dingen uit te proberen. Te ’mislukken’. Toch weer in je oude groef te schieten. Opnieuw te beginnen. Dingen uit te proberen in makkelijke én moeilijke situaties. Ondersteund te worden op momenten dat de waan van de dag het weer overneemt. Te ontdekken wat voor jou werkt. Je geeft jezelf ruimte en tijd. Zodat de dingen die je leert echt kunnen beklijven. Dit is geen traject van fantastische inzichten, waarna je weer overgaat naar de waan van de dag. Je maakt andere paadjes in je brein en je verandert gewoontes.

3. Moet ik een half jaar investeren voordat ik effect merk?
Zeker niet: ik verwacht dat je na de startdag al geïnspireerd bent, kleine dingen toepast en het effect daarvan merkt. Deelnemers vertellen vaak na drie weken dat ze ineens merken dat ze anders met dingen omgaan. En onderzoek meet na twee maanden andere hersenactiviteit bij mindfulnessbeoefenaars: meer rust en meer veerkracht.

4. Hoe maak ik mijn werkgever duidelijk dat dit een goede investering is?Het is zeer verstandig om te investeren in de emotionele en mentale veerkracht van drukbezette professionals; een werknemer met een burnout kost een werkgever gemiddeld € 60.000. Jouw werkgever heeft er veel belang bij als jij bewezen technieken leert die bestendig zijn en die je niet alleen over twee weken, maar ook over twee jaar nog toepast. Je volgt geen korte training waarin je tot prachtige inzichten komt – en na vier weken merkt dat je weer in je oude routine bent vervallen. In dit programma ga je na het inzichtmoment rustig aan de slag in de praktijk.

5. Is dat mindfulness niet te zweverig voor mij?
Mijn deelnemers zijn vaak breinwerkers: snelle denkers, wars van zweverigheid. Ze zijn verrast door het praktische gehalte en de toepasbaarheid van aandachtoefeningen. Ik wil graag dat mijn werkgever betaalt, hoe doe ik dat? Organisaties weten inmiddels hoezeer mindfulness-based programma’s hun medewerkers kunnen helpen om effectiever te worden. Wil je een offerte om in te leveren bij je bedrijf voor HRM, je leidinggevende? Dat kan! Bespreek dat even met mij in het kennismakingsgesprek/doelengesprek dat je met mij voert. Je ontvangt dan van mij een offerte die je kunt indienen.

Heb je vragen of wil je overleg? Aarzel niet om contact op te nemen.

Mail naar contact@stresslooswerken.nl of bel 0653710122.Hartelijke groet, Yvonne van Iersel Stressloos Werken