Aandacht en Veerkracht voor jonge artsen

Mindfulness-based programma ‘Drukte in je werk, rust in jezelf’ speciaal voor jonge artsen.

 

Herken je één van deze dingen?

  • Je hebt een dynamische baan – daar heb je zelf voor gekozen en het brengt je veel. In die baan wil je je innerlijke rust vergroten om met de hectiek en uitdagingen om te kunnen gaan. Je wilt je gedrevenheid combineren met zelfzorg. Zodat je ook over 5 jaar met veerkracht dit verantwoordelijke werk kunt blijven doen.
  • Je hebt honderd ballen in de lucht en duizend dingen aan je hoofd. Je bent altijd en op alles alert. Je kunt je niet meer ontspannen: je staat als het ware voortdurend op aan en kunt de uit knop niet goed meer vinden. Je kunt alleen ontspannen door hard te sporten of flink te drinken. Kan dat ook anders?
  • Soms denk je: ik zal toch geen burnout krijgen? Of je bent herstellende van een burnout. Je wilt gezonde werkgewoontes opbouwen.
  • Je werk is emotioneel uitdagend: in het opvangen van patiënten, familie, in het werken met ziekte, sterfelijkheid. En in het goed samenwerken met je collega’s. Dat vraagt om vergevorderde technieken op het gebied van emotiemanagement: management van je eigen emoties én emoties van anderen.

Mindfulnesstechnieken hebben inmiddels hun waarde bewezen.

Een overzichtsstudie, waarin duizenden onderzoeken naar Mindfulness kritisch tegen het licht werden gehouden, laat zien dat in degelijk opgezette onderzoeken vier effecten telkens weer worden vastgesteld:

  1. Mindfulness beoefenaars blijven kalmer onder stress
  2. Ze hebben een betere focus en concentratie
  3. Ze scoren hoger op samenwerkingskwaliteiten zoals empathie en hulpvaardigheid
  4. Ze hebben een beter geheugen

Klik hier voor meer onderzoek 

“Dit is de cursus die ik jaaaaren geleden had willen volgen, dit is wat ik mijn kinderen wil leren, dit is wat ik mijn patiënten en iedereen aanraad als ze net als ik even de weg kwijt zijn.”

K., arbeidsarts na een burnout

“Ik kan dingen beter loslaten, herken patronen bij mezelf, waardoor ik eerder op de rem trap en leef soms meer in het moment. Ik zou de training daarom aan iedereen willen aanraden die vaak het gevoel heeft dat de wereld maar doorholt zonder dat je soms tijd hebt om stil te staan of te genieten van bepaalde momenten en aan iedereen die veel stress ervaart op werk of in een gezinssituatie.” 

E., arts UMCU

Wat levert het programma je op?

1. Innerlijke veerkracht en rust

In dit programma leer je om oplaadmomenten te creëren, inspanning af te wisselen met korte noodzakelijke ontspanningsmomenten, aan energiemanagement te doen in plaats van time management. Werk en stress los te laten als je thuis bent en aandacht geven aan je partner, vrienden. Dat geeft je energie, betrokkenheid en productiviteit.

2. Open aandacht zonder oordeel

Als je jouw analytische kijk combineert met open aandacht – zonder oordeel, wordt je beter in het opmerken van je eigen (voor)oordelen, conclusies, aannames. Door telkens weer opnieuw fris te kijken en waarnemen kom je minder snel in een tunnelvisie terecht en blijf je mogelijke alternatieve diagnoses of behandelmogelijkheden zien. Het helpt om zorgvuldig te kunnen diagnostiseren en behandelen.

3. Aandachtig aanwezig zijn

Met aandacht aanwezig zijn bij je patiënt is een essentiele professionele kwaliteit die jij als arts inzet. En toch is het niet vanzelfsprekend, zeker niet in een drukke, snelle en veeleisende werkomgeving. In het programma ontwikkel je de kwaliteit om met aandacht fysiek, emotioneel, mentaal aanwezig zijn bij je patiënt. En ontwikkel je je (de daarbij noodzakelijke) opmerkzaamheid van je eigen emoties, gedachten en fysieke gewaarwordingen in het contact met je patiënt. Deze grotere opmerkzaamheid en aandacht maakt jou tot een arts die betere patiëntrelaties opbouwt en betere zorg levert.

4. Beter omgaan met emoties van jezelf, patiënten, familie en collega’s.

In het doktersvak word je vaak emotioneel zwaarbelast. Je werkt in een omgeving waarin fysiek en emotioneel wordt geleden. Hoe kun je hier professioneel mee omgaan?

In veel trainingsprogramma leer je over communicatiestijlen. Maar niet over emotiemanagement. In dit programma krijg je wel uitgebreid deze kans: je leert de middenweg bewandelen tussen het negeren van je eigen emoties en je door ze te laten overspoelen. Je maakt ruimte voor je emoties, zonder je te laten meeslepen. Je kunt je emoties bewust gebruiken of inzetten in een moeilijk gesprek, zonder dat ze jou verlammen of dat je jezelf onnodig verhardt. Je leert hoe je emoties kunt verwerken.

Zodat je na een zwaar gesprek met familie kunt ontladen en weer met een schone lei in de spreekkamer zit. Zodat je boosheid, verdriet, teleurstelling of angst van een patiënt kunt opvangen, en jullie daarna weer inhoudelijk verder kunnen. Zodat je op je werkdag je eigen emoties kunt verwerken, je jezelf emotioneel kunt opfrissen, en je thuis energie hebt om andere dingen te doen.

5. Empathie en compassie

Je weet dat empathie en compassie belangrijke instrumenten zijn om een goede relatie met je patient op te bouwen. Maar het kan naar de achtergrond verdwijnen in het vele leed, dat je tegenkomt of in de drukte van het werk. In dit programma bouw je deze belangrijke dokterskwaliteiten verder uit.

6. Mildheid naar jezelf is onontbeerlijk als zelfzorg en tegengif tegen perfectionisme, strengheid en veeleisendheid. Door mildheid blijf je leren en het helpt je in empathie en compassie naar anderen. Het maakt je tot een betere professional.

“Ik volgde 8 jaar geleden een training van 2 maanden bij Yvonne, Het was het begin van een belangrijk ontwikkelingsproces; na de training heb ik verschillende vervolgtrainingen op dit vlak gevolgd en ik leer nog steeds.  In het dagelijkse leven en op mijn werk doe ik korte aandachtoefeningen. Het helpt me om weer te weten: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ook onderbreek ik regelmatig de doestand; waarin ik zit en loop een ommetje zodat ik mijn energie weer oplaad.” 

A., arts

“Ik zou het iedereen gunnen om gewoon te kunnen voelen wat je voelt, en daar verstandig mee om te gaan. Bijvoorbeeld door even ruimte en tijd te nemen voor je emoties, zodat je daarna weer onbelast door kunt gaan met je taken. Of door je emoties te delen met je collega’s, waardoor mijn gevoel van alleenstaan verdwijnt. Dit gun ik mezelf meer sinds mijn eerste mindfulnesstraining. In mijn ogen is het goed omgaan met je eigen emoties een zeer belangrijke vaardigheid die je tot een betere arts maakt. Ik leer er nog steeds in.” 

A., Anios Ouderenzorg

Yvonne ik weet genoeg, wil graag met je in gesprek

Je gaat slim leren. Want je hebt het druk.

Nieuwe perspectieven; je leert het meest van elkaar. Je ontmoet elkaar voor nieuwe ideen, inspiratie en onderlinge steun. Dat motiveert je telkens weer en geeft je frisse ideen voor je eigen werkplek.

Leer terwijl je werkt. Met behulp van regelmatige mailbox-inspiratie (het leermateriaal komt naar je toe), wekelijkse 2 minuten e-coaching (jouw tijdinvestering, daarop krijg je feedback op maat) en ontstresstechnieken-tijdens-je-lunchpauze leer je gewoon dagelijks terwijl je werkt, zonder reistijd en zonder te veel trainingstijd te verliezen. Zeer gedegen, super efficiënt en dè manier om echt te gaan experimenteren en integreren.

Bereik je doelen door te bouwen. Je bereikt je doelen door te bouwen. Natuurlijk ben je doorkneed in probleemanalyse en diagnostiek; maar in dit programma maak je kennis met een andere manier van leren. We besteden geen tijd aan het uitgebreid analyseren van problemen, of waar het allemaal fout ging. In plaats daarvan word je gestimuleerd in hoe je op wat er al goed gaat met de volgende kleinst mogelijke stap. Daarbij werk je vanuit jouw persoonlijke vraag en wens: you dig where you are!

Aandacht en veerkracht’ vraagt je te gaan zitten. Je gaat mediteren. En dat werkt. Het is je beste coachingsproces. Om vrijer te komen van hardnekkige ineffectieve werkgewoontes (zoals perfectionisme, doorbuffelen, piekeren). Om jezelf diepgaand beter te leren kennen, essentieel voor jouw persoonlijke effectiviteit. Om nieuwe keuzes te kunnen maken en je veerkracht te ontwikkelen. Dat vraagt – naast moed – investering. Je traint je geest.

Trainingszaal

Geef je hier op voor een gratis en vrijblijvend gesprek (live, per Zoom of telefonisch):  

Yvonne, ik kom graag met je in gesprek.

Kies de vorm die bij jou past

  • 6 trainingsdagen om samen te leren en te oefenen
  • 6 online mastermindgroepsessies (2 uur) voor onderlinge steun en inspiratie
  • dagelijkse mailinspiratie in de eerste drie maanden voor optimale toepassing in je (werk)leven
  • wekelijks feedback
  • oefeningen variërend van 1 tot 45 minuten het
  • het online materiaal blijft tot je beschikking
  • persoonlijke in- en outtake
  • locatie- ,catering- en technische kosten inbegrepen

€ 3.195 exclusief BTW

  • 6 trainingsdagen om samen te leren en te oefenen
  • 5 online mastermindgroepsessies (2 uur) voor onderlinge steun en inspiratie
  • dagelijkse mailinspiratie in de eerste vier maanden voor optimale toepassing in je (werk)leven
  • wekelijks feedback
  • oefeningen variërend van 1 tot 45 minuten
  • het online materiaal blijft tot je beschikking
  • persoonlijke in- en outtake
  • locatie,- catering- en technische kosten inbegrepen
  • 3 uur individuele coaching
  • 1 trainings- stiltedag in 1 jaar

€ 3.695 exclusief BTW

“De training werkt maar door en door. Stukjes vallen steeds meer op hun plek. Ik kan in deze weken op elk moment dingen toepassen die ik heb geleerd. Er is een rijke bron aan informatie tot me gekomen het afgelopen jaar, dank je wel daarvoor.”

Esra, verpleegkundige

“Waarom leert niet iedereen dit op school?” 

M. senior consultant

Wanneer moet je niet aan de training deelnemen?

  • In sommige situaties is het raadzaam om deelname aan dit programma uit te stellen. Wanneer je in een crisissituatie verkeert, in een actueel heftig conflict, of wanneer je midden in een burn-out zit en geen energie hebt, kan het beter zijn om eerst andersoortige hulp te zoeken of in een later stadium te starten. Overleg bij twijfel!
  • Wanneer je nu geen motivatie voelt, of niet genoeg energie of gelegenheid hebt om gedurende minimaal 8 weken dagelijks te oefenen, kan het verstandig zijn om te wachten tot een periode waarin je wèl kunt oefenen. Alleen door te oefenen ga je namelijk effect merken. Als je de training volgt zonder te oefenen is het zonde van je tijd en geld.

P.S Heb je een goede collega, die ook graag wil ontstressen en verwacht je dat je wat aan elkaar gaat hebben door samen de training te volgen? Wees beide welkom! Je kunt de training extra effectief maken door elkaar op het werk te herinneren aan rustmomenten, misschien door samen korte oefeningen te doen tijdens een werkdag, of door samen in het team het thema ‘energiemanagement’ op de agenda te zetten en tips en ervaringen te delen met andere collega’s.

“I expected while meditating I would get into some kind of a bubble; and would separate myself from other people. It is wonderful to notice that it is the other way around: I get more into contact with myself and therefore easier into contact with others. It is very valuable for me as trainer and coach.”  

Ruth Stoffel-Kauflin, eigenaar Kauflin Coaching Team- und Organisationsentwicklungen. Zofingen

Meld je aan voor de training door te mailen contact@stresslooswerken.nl. Je ontvangt dan van mij een uitnodiging voor een doelengesprek, op grond waarvan je een goed definitief besluit kunt nemen.

Yvonne, ik kom graag gratis en vrijblijvend met je in gesprek.

Veel gestelde vragen

1. Yvonne, 10 maanden? Dat is lang!

Ja 10 maanden. Je hebt in die tijd rustig de ruimte om in jouw ritme nieuwe dingen uit te proberen. Te ‘mislukken’. Toch weer in je oude groef te schieten. Opnieuw te beginnen. Dingen uit te proberen in makkelijke èn moeilijke situaties. Ondersteund te worden op momenten dat de waan van de dag het weer overneemt. Te ontdekken wat voor jou werkt. Je geeft jezelf ruimte en tijd. Zodat de dingen die je leert echt kunnen beklijven.

2. Moet ik 10 maanden investeren voordat ik effect merk?

Zeker niet: ik verwacht dat je na de startdag al geïnspireerd bent, kleine dingen toepast en het effect daarvan merkt. Deelnemers vertellen vaak na drie weken dat ze ineens merken dat ze anders met stress omgaan. En onderzoek meet na twee maanden andere hersenactiviteit bij Mindfulnessbeoefenaars (verandering die samenhangt met meer rust en energie).

3. Hoe kan ik mijn werkgever duidelijk maken dat dit een goede investering is?

Ook in de zorg beseffen organisaties steeds beter dat het zeer verstandig is om te investeren in de mentale veerkracht van drukbezette professionals. Om het plat te zeggen: een werknemer met een burnout kost een werkgever gemiddeld €  60.000.

Jouw werkgever heeft er veel belang bij als jij bewezen technieken leert die bestendig zijn en die je niet alleen over twee weken, maar ook over twee jaar nog toepast. Je volgt geen korte training waarin je tot prachtige inzichten komt – en na vier weken merkt dat je weer in je oude routine bent vervallen. In dit programma ga je je inzichten telkens in praktijk brengen.

4. Is dat Mindfulness niet te zweverig voor mij?

Mijn deelnemers zijn vaak breinwerkers: snelle denkers, wars van zweverigheid. Ze zijn verrast door het praktische gehalte en de toepasbaarheid van aandachtoefeningen.

Wil je overleggen?

Lijkt het je nuttig, maar wil je graag overleggen? Mail contact@stresslooswerken.nl om te kijken of deze training geschikt voor je is.

Ik ben altijd graag bereid om ook telefonisch informatie te verstrekken aan een beslisser over de opzet en inhoud van de training, schroom niet om daar gebruik van te maken.

Hartelijke groet,

Yvonne van Iersel
StressloosWerken

PS: Heb je nog vragen? Aarzel niet om mij te bellen (0653710122) of te mailen: contact@stresslooswerken.nl.